Zalety światła ciemnego i zimnego
27 lipca 2017
0

Światło jest jednym z najbardziej istotnych elementów wpływających na samopoczucie. Gdy jest jasno, człowiek funkcjonuje znacznie sprawniej, niż w ciemności. Człowiek jest stworzony do życia w dzień, jednak nie zawsze jest to możliwe. Stąd też istotny jest odpowiedni dobór światła o konkretnej temperaturze barwowej.

W Niemczech przeprowadzono badania, które połgały na tym, że utworzono 80 osobom bardzo dobre warunki oświetleniowe, o temperaturę typowej dla hotele. Drugiej grupie złożonej z tej samej ilości osób z 80 osób zapewniono warunki zbliżone do oświetlenia naturalnego.

Wynik okazał się jednoznaczny. Druga grupa, którzy korzystają ze światła naturalnego była mniej zmęczona i bardziej aktywna za dnia od osób którym zapewniono oświetlenie hotelowe.

Barwa oświetlenia

Barwa światła stanowi obiektywną miara wrażenia barwy danego źródła światła.

Określona barwa światła nadaje odpowiedni nastrój oraz tworzy atmosferę. Ludzie oko ma zdolność do rozpoznawania określonych barw światła dzięki fotoreceptorom umieszczonym na siatkówce. Podstawowy podział barw zawiera barwę zimna, naturalną i ciepłą, jednak w celu bardziej szczegółowego oznaczenia stosuje się temperaturę barwową wyrażoną w Kelvinach (K)

  • 1900k to bardzo ciepła barwa światła.
  • Od 2700 do 3500k to barwa ciepła,
  • 4000-4500K da naturalne światło,
  • 6000-7000K to zimna barwa światła,
  • powyżej 10 000 to barwa bezchmurnego nieba, najzimniejsza.

Tradycyjne żarówki, dotychczas używane domach nie mają możliwości posiadania różnej temperatury barwowej. Świecą one tylko światłem mocno zbliżonym do słonecznego. Technologia LED daje taki wybór, dlatego nie każda żarówka będzie świecić podobnie. Na opakowaniach powinna znajdywać się informacje o rodzaju emitowanego światła lub jego temperaturze barwowej.

 

Jak barwa wpływa na samopoczucie

Najbardziej zbliżone światło do naturalnego jest te o temperaturze od 4000 do 4500 K., im wyżej, tym światło jest zimniejsze. Podobnie w druga stronę, im niżej, tym temperatura barwowa staje się cieplejsza.

 

Odpowiednia barwa światła jest zależna od rodzaju pomieszczenia, w jakim przyjdzie jej użyć.

Cieplejsza barwa światła ma właściwości terapeutyczne – uspokaja i relaksuje zarazem. Stąd też zalecane jest w domowych warunkach. Światło o ciepłej barwie jest wskazane w salonie, sypialni oraz w łazience. Światło naturalne to najwyższa temperatura, jaka powinna być stosowana w domowych warunkach. Sprawdzi się zwłaszcza w kuchni. Światło zimne, z racji tego, że działa pobudzająco, ale jednocześnie szybciej męczy jest wykorzystywane w miejscach publicznych, takich jak galerie handlowe. Może być używane w dzień, kiedy organizm jest bardziej pobudzony do działania niż w innych godzinach.

Należy jednak wziąć pod uwagę to, że odczuwanie określonej barwy światła zależy też od samego organizmu, dlatego niekiedy można się spotkać z zastosowaniem określonej barwy w miejscach, gdzie z założenia nie powinno być ono użyte. Dobór barwy powinien brać pod uwagę indywidualne preferencje osób, które będą przebywać w pomieszczeniu.